Even niet werken

Er zijn belangrijkere dingen in het leven
7 tips om af te vallen

7 tips om af te vallen

Soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

Elk boek, elke internet pagina lijkt wel iets anders te zeggen over wat je moet doen om af te vallen.

Vooral qua voeding zijn er zoveel verschillende diëten die voorschrijven wat te eten. Atkins, paleo, koolhydraat arm… De lijst gaat eindeloos door

Ik denk zelf dat welk dieet je kiest erg bij jouw karakter ligt en in welk stadium je bent van gedragsverandering. Kies je voor een strikter dieet of ga je meer geleidelijk aan de slag?
Voor mij werkt altijd het laatste. Als ik meer geleidelijk in mijn goede gewoontes kom qua eten, dan kan ik het beste volhouden.

Maar er zijn ook universele tips om te doen voor eenieder die wilt afvallen.

Hieronder de 7 beste tips die ik door de bomen door heb gevonden

1. Weegschaal is niet heilig
Al is je gewicht een belangrijke factor om je fysieke gezondheid te meten, het is zeker niet alles zeggend. Je gewicht kan door allerlei factoren schommelen (moment van de dag, hoeveel je hebt gedronken, of je hebt gesport, etc.).

Beter is om gewoon te kijken of je kleren beter zitten. Je broekmaat is een betere graadmeter dan de weegschaal alleen.

2. Focus niet alleen maar op de koolhydraten
Als je minder koolhydraten eet, kan je afvallen.

Maar alleen als je ook daarmee je totale calorie inname verminderd. Als je bijvoorbeeld weinig koolhydraten eet, maar in plaats daarvan veel oliën en noten eet, kan het zijn dat je helemaal geen gewicht verliest.

In plaats daarvan kan je beter kiezen voor een gebalanceerd dieet, waarbij je probeert de totale calorie inname te verminderen.

3. Geniet van wat je eet
Misschien raar om te zeggen, maar wees je bewust van alles wat je eet en geniet ervan. Gedachteloos naar je email of tv staren terwijl je eet, kan ervoor zorgen dat je jezelf overeet.

Probeer – als het kan- gewoon aan tafel eten en vermijd eten voor de tv of voor de computer

4. Tracking apps zeggen niet alles
Veel mensen gebruiken tegenwoordig allerlei soorten apps om aan te geven hoeveel calorieën je verbrand hebt.

Deze apps zijn echter geprogrammeerd om gemiddelden aan te geven en het is vaak een schatting van de verbrande calorieën. Neem daarom de calorieën die ze opgeven als een leidraad, maar laat het gewichtsverlies de echte graadmeter zijn.

5. Zie afvallen als een huwelijk, niet als een one-night- stand
Vaak is snel afvallen erg aantrekkelijk. Probleem is alleen dat na het snelle afvallen, men vaak terug schiet in hun oude gedragspatronen.

De kans dat de pondjes er snel weer aanzitten is dan groot.

Probeer een dieet dan ook te zien als een lange termijn verplichting. Ga het alleen aan als je de veranderingen in je leven ook wilt volhouden.
Het is vaak goed om een iets 2 weken te testen. Als het na 2 weken voelt alsof je het vol kan houden, ga er dan voor!

6. Neem altijd een snack mee
Vaak gaat het dieeten wel als je in je normale patroon bent. Lekker op tijd thuis en alle tijd om aan de voeding te denken.

Vaak gaat het mis, wanneer je opeens op reis moet of er gebeurd iets anders waardoor je uit je normale doen bent.

Probeer jezelf alvast voor te bereiden door een gezonde snack altijd bij je te hebben. Dat voorkomt dat je tussendoor noodgedwongen ergens een patatje of andere ongezonde dingen gaat halen.

7. Eet geregeld
Zorg ervoor dat je 3 tot 4x per dag goed eet en dat je aardig vol zit van deze maaltijden.

Hoe meer je vol zit van gezond eten, hoe minder je aan eten tussendoor zal moeten denken

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.