Even niet werken

Er zijn belangrijkere dingen in het leven
10 dingen om niet te vergeten als je een koolhydraten arm dieet begint

10 dingen om niet te vergeten als je een koolhydraten arm dieet begint

Een koolhydraten arm dieet… das toch gewoon geen brood meer eten en alleen koolhydraat arm ijs eten?

Een koolhydraat arm dieet kan ontzettend nuttig zijn om die overbodige pondjes kwijt te raken en wetenschappelijke studies hebben ook aangetoond dat het helpt om de risico’s van bijvoorbeeld diabetes tegen te gaan.

Een aantal voedingsmiddelen zijn makkelijk om jezelf te overeten (bijvoorbeeld brood of aardappelen). Door deze uit het dieet te sluiten, sluit je ook een hoop ongewenste calorieën uit.

Klinkt goed toch?

Als je het dieet goed volgt ten minste.

Hierbij mijn 10 tips om niet te vergeten bij een koolhydraten arm dieet

  1. Te weinig koolhydraten eten

Een koolhydraat arm dieet klinkt simpel genoeg, maar er zijn een aantal dingen waar je goed op moet letten bij het aanpassen van je dieet. Om de balans goed te houden is het belangrijk om andere voedingsstoffen nog voldoende binnen te krijgen, zoals proteïne en gezonde vetten.

Daarnaast betekent koolhydraat arm niet dat je helemaal geen koolhydraten mag eten. Groenten, fruit en ander gezond eten kunnen namelijk ook koolhydraten bevatten

Als je te weinig koolhydraten eten zou het kunnen gebeuren dat je de glucose reserves uit je lever (glycogen) opgebruikt, terwijl je lichaam nog niet gewend is om te draaien op alleen maar vetten en proteïne.

Hierdoor kan je je geïrriteerd of moe voelen, maar het is gelukkig van voorbijgaande aard.

Veel mensen kunnen alleen in deze fase afhaken van het dieet (wat uiteraard zonde is)

De oplossing is om gewoon wat goede koolhydraten toe te voegen aan jouw dieet, zoals koolhydraat arm fruit.

  1. Zuinig aan doen met de groenten

Het kan zijn dat je je niet goed voelt bij een koolhydraat arm dieet. Dit komt vaak omdat er te weinig groenten en fruit wordt gegeten.

Deze voedingsmiddelen bevatten de juiste voedingsstoffen om jouw lichaam goed te laten functioneren en om gezond te blijven

Als vuistregel, de helft van jouw bord zou gevuld moeten zijn met groenten.

  1. Te veel ‘toegestaan’ eten

Omdat je bepaald voedsel niet meer eet, zou het kunnen zijn dat sommige goede voedingsmiddelen je meer gaat eten. Bijvoorbeeld kaas of vlees kan dan meer gegeten worden.

Dit zorgt niet alleen maar voor meer gewicht, maar kan ook zorgen voor andere gezondheidsrisico’s.

Tip is om gewoon te eten als de maag knort en te stoppen wanneer je voldaan bent.

  1. De vezels vergeten

Als je genoeg groenten en fruit eet, krijg je sowieso voldoende vezels binnen. Dit kan bijvoorbeeld een opgeblazen gevoel of verstopping vermijden.

  1. Bang zijn van vet

Niet alle vetten zijn slecht. Vooral de gezonde vetten hebben bewezen gezond te zijn voor de cholesterol of bijvoorbeeld de hersenen.

Wanneer je start met diëten, zie je wellicht snel resultaat daar jouw lichaam jouw eigen vet verbrand.

Maar, het vet verbranden zal op den duur afnemen en het kan dat je dan meer hongerig wordt als je niet wat goede vetten aan jouw dieet toevoegt.

Een halve avocado of wat extra virgin olijfolie over de salade is altijd een goede aanvulling.

  1. Planning

Wanneer je net begint met een nieuwe manier van voeding, wordt je opeens geconfronteerd met misschien wat oude keuzes die nodig moeten veranderen in gezondere keuzes.

Dit is positief. Reflectie op ons eetgedrag helpt immers om ons meer bewust te zijn waar we ons lichaam mee voeden.

Een goede planning kan dan helpen totdat de nieuwe gedragingen t.o.v. voeding helemaal in ons systeem zitten.

Vergeet dan vooral niet om koolhydraat arme snacks altijd bij de hand te hebben.

  1. Let goed om de ‘koolhydraat- arme’ verpakkingen

Kijk goed op de verpakking van koolhydraat arme producten. Vaak zitten er maltitol in. Maltitol is een carbohydraat dat de bloedsuikerspiegel beïnvloedt en kan net zo slecht zijn als suiker.

  1. Kijk uit voor de sleur

Sommige mensen kunnen elke dag hetzelfde eten en daar perfect gelukkig mee zijn. Maar de meeste van ons houden ervan om een gevarieerd dieet te eten.

Er zijn vele koolhydraat arme opties, dus ga er op uit en ontdek de vele keuzes die je kunt nuttigen.

Wel is het een goed plan om van te voren na te denken over wat te gaan eten. De kans dat je uitgekeken raakt op jouw voeding is dan een stuk minder

  1. Blijf opletten

Je hebt je eetgedrag aangepast. Je eet veel minder koolhydraten en je voelt je geweldig! Je oude spijkerbroek past weer en je krijgt volop complimenten van iedereen.

Op dat moment denk je vast dat een klein beetje smokkelen geen kwaad kan. En dat klopt! Een klein beetje kan ook geen kwaad.

Maar wanneer je voelt dat je weer hongeriger wordt, gewicht bij komt en eigenlijk veel meer behoefte krijgt aan koolhydraten…

Dan is het goed om bij jezelf te herkennen dat smokkelen alleen maar menselijk is, om gewoon weer even opnieuw te beginnen met het dieet.

Laat je niet ontmoedigen door tijdelijke terugvallen.

  1. Sporten

Blijf sporten bij het dieet. Ook al is diëten ongeveer 70% van het afvallen, sporten en beweging in het algemeen is goed voor ons lichaam.

En als we alleen maar afvallen door dieet alleen, is de kans dat het gewicht niet behouden wordt zonder voldoende erbij te sporten. Het gaat immers om een gezondere levensstijl aan te meten

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.