Even niet werken

Er zijn belangrijkere dingen in het leven
5 dingen die ik wou dat ik wist voordat ik af ging vallen

5 dingen die ik wou dat ik wist voordat ik af ging vallen

Iedereen wilt graag afvallen en er goed uit zien

De verhalen achter de ‘before’ en ‘after’ foto’s zijn dan ook vaak om te smullen. Vaak genoeg kijk ik vol bewondering een filmpje op youtube, waarbij iemand een foto heeft gemaakt op de eerste dag…

En dan een jaar later na veel toewijding zijn resultaten aan de wereld kan laten zien.

Vaak werken deze fimpjes bij mij erg motiverend en denk ik..

Als zij het kunnen, dan moet het mij toch ook lukken?

Maar vaak is het begin van het afvallen dan ook erg makkelijk. Je voelt je goed, je laat je ‘guilty pleasures’ staan en je valt zienderogen af.

Na 2 a 3 weken komt de lekkere trek om de hoek kijken en denk je ‘dat ene chocolaatje kan geen kwaad’

En vaak voordat ik het wist, zat ik weer op de bank met een zak chips naar de volgende ‘before’ en ‘after’ filmpje te kijken.

Hier zijn dan ook 5 dingen voor het afvallen die ik eerder had moeten weten

  1. Goede voeding is het belangrijkste

Een open deur, maar wel het meest belangrijke. 70% Van het afvallen komt door een gebalanceerd dieet. Vaak val ik al af door wat meer gezondere keuzes in mijn dieet te maken en de ongezonde dingen te laten staan.

Het gekke is dat we altijd wel weten wat die ongezonde dingen zijn. Daar hebben we echt geen dieet goeroe voor nodig om ons dat te vertellen. Ik denk zelfs dat het beter vol te houden is, wanneer je geen dieet volgt. Maar gewoon jouw huidige voedingspatroon aanpast aan meer gezondere keuzes.

Meer fruit en groenten. Minder vlees en bewerkte producten. Vaak is de informatie al daar, maar de wilskracht om het te doen nog niet

 

  1. Verander je gedachten

Aankomen en afvallen zit voornamelijk in gedrag. Het zijn jouw gedachten over eten die maken hoe je eet. Je kan niet jezelf blijven volproppen en verwachten dat je een ander resultaat zal krijgen.

Focus je daarentegen op wat je wilt en committeer jezelf compleet tot dat doel. Raak niet gedemotiveerd als het even niet lukt.

Gedragsverandering gaat met vallen en opstaan. Gedrag is als een karrespoor dat ingesleten is over tijd. Om daarbuiten te treden is lastig en je schiet al snel terug.

Maar ook hierbij geldt: De aanhouder wint.

 

  1. Cardio alleen is niet voldoende

Vaak ging ik kilometers weer hardlopen als ik weer wilde afvallen. En terwijl cardio enorm goed is voor het afvallen, is gewicht of weerstandstraining net zo belangrijk.

Spieren zorgen ervoor dat jouw metabolisme wordt verhoogd. Jouw lichaam moet namelijk meer calorieën verbranden om meer spiermassa te onderhouden.

En buiten dat om, spieren zorgen ook voor een beetje meer contour dan alleen afvallen 😉

 

  1. Er is meer dan alleen de weegschaal

Vaak is het gewicht alleen heilig. Wat jammer is. Wanneer iemand begint met trainen en afvallen, zal het gewicht steeds schommelen. Wat ook goed is.

Je kan op een moment meer water vast houden, meer spieren hebben gekregen, etc. Een verhoging van gewicht hoeft per definitie niet iets slechts te zijn.

Dat je weer in een oude spijkerbroek past of dat je langer of sneller een kilometer kan rennen, zijn net zulke mooie momenten om te vieren dan alleen maar de kilo’s op een weegschaal.

 

  1. Afvallen kost tijd

Net zoals dat je niet op een dag wakker bent geworden dat je opeens wat dikker was, zal het afvallen ook niet binnen een dag gebeuren.

Afvallen kost gewoon tijd. Misschien wel net zo lang als dat het geduurd heeft om aan te komen.

Zorg er dan ook voor dat je oog behoudt op hoe ver je al bent gekomen, door misschien je eigen ‘before’ foto’s te bekijken en hoeveel centimeter je al kwijt bent op je buik.

Stel daarom ook kleine doelen voor jezelf. Een a twee kilo per week verliezen is een gezond streven. En vier elke klein stap die je behaalt hebt.

Zoals gezegd, elke gedragsverandering is moeilijk en als dat lukt mag je jezelf daar best een complimentje voor geven.

 

  1. Leer nee zeggen

Dit was voor mij altijd het moeilijkst. Tijdens het afvallen zal jouw omgeving onbedoeld allerlei verleidingen aanbieden.

Even uit eten of een verjaardag van iemand. Ik voel me altijd erg zeurderig als ik een salade bestel of de taart laat staan op een verjaardag.

Maar vrienden en familie zullen dat altijd begrijpen en je steunen. Probeer vaker te zeggen wat jij wilt en waar jouw focus nu ligt. Als dat niet nu dat taartje is, dan zal men dat begrijpen en ook respecteren.

 

Als ik de ‘before’ en ‘after’ foto’s bekijk, dan weet je wel dat de reis van het afvallen een zware is geweest. Maar zoals bij zoveel is de reis ernaar toe, misschien wel belangrijker dan het eindresultaat.

De ‘after’ foto is namelijk maar een nieuwe moment opname, maar het leven lang gezondere keuzes maken de echte opbrengst.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.