Even niet werken

Er zijn belangrijkere dingen in het leven
Feiten en Fabels over koolhydraten

Feiten en Fabels over koolhydraten

‘Koolhydraten zijn slecht voor je!”.

Iedereen die begint met afvallen heeft dit wel eens gehoord. Maar aangezien ik een pasta fanaat ben en ik een broodje bij de lunch ook wel lekker vindt, hierbij alle feiten en fabels die ik kon vinden over koolhydraten.

Maar misschien eerst….

Wat zijn koolhydraten nou eigenlijk?

Koolhydraten worden door ons lichaam gebruikt om glycose aan te maken waardoor we directe energie krijgen. Amylase (een enzyme) breekt de koolhydraten af in glucose en ons lichaam slaat de extra glucose op in onze lever en spieren om later te gebruiken.

Er zijn complexe en simpele koolhydraten. Complexe natuurlijke koolhydraten kunnen gevonden worden in zetmeelrijk voedsel (zoals peulvruchten).

En simpele natuurlijk koolhydraten kunnen gevonden worden fruit en groenten.  Daarnaast kunnen simpele koolhydraten gevonden worden in bijvoorbeeld meel, snoep en witte suiker.

Daar niet alle koolhydraten hetzelfde zijn, misschien maar gelijk de eerste fabel

Fabel 1 – Koolhydraten zijn ‘niet’ goed voor je

Het klopt dat sommige koolhydraten niet goed zijn voor ons, maar sommige zijn wel gezond. Het is een fabel dat koolhydraten gezien moet worden als een complete voedselgroep en dat we de inname ervan moeten minderen of helemaal moeten uitsluiten als we ooit gewicht willen verliezen.

Maar omdat 1 koolhydraat slecht is, hoeven ze niet allemaal slecht te zijn

De slechte…

Er zijn geraffineerde en ongeraffineerde koolhydraten. Geraffineerde koolhydraten bevatten suiker en hebben geen enkele voedingswaarden. Voorbeelden zijn wit brood, koekjes en snoep.

Geraffineerde koolhydraten zijn ongezond daar zij calorieën bevatten, maar ook geen vitaminen, vezelfs of mineralen bevatten. Daarnaast bevatten geraffineerde koolhydraten veel suikers, waardoor je bloedsuiker waarden omhoog schieten.

De goede…

De koolhydraten die je wel wilt, zijn de ongeraffineerde koolhydraten.

Deze zitten meestal in natuurlijk voedsel, zoals groenten en fruit. Deze bevatten genoeg antioxidanten, mineralen, vitaminen en vezels die je lichaam nodig heeft. Deze voedingswaarden helpen bijvoorbeeld met onze hart en botten, het verteringssysteem en kan helpen om kanker te bestrijden.

Geraffineerde koolhydraten bevatten dit allemaal niet.

Feit 1:  Sommige koolhydraten zijn goed en nodig voor de gezondheid

Ongeraffineerde koolhydraten zijn goed voor de gezondheid, terwijl geraffineerde koolhydraten eigenlijk zoveel mogelijk vermeden moeten worden.

Te weinig koolhydraten eten kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Zonder koolhydraten kunnen onze lichamen geen vet afbreken.

Fabel 2 –  Koolhydraten maken je dik

Koolhydraten hebben een slechte naam. Dit komt voornamelijk door de populariteit van het Atkins dieet. Dit dieet is gebaseerd op de aanname dat overgewicht komt door een over consumptie van koolhydraten. Dr. Atkins stelt voor in zijn dieet dat we op natuurlijke wijze vet kunnen verliezen door minder koolhydraten te eten en meer proteïne en gezonde vetten te eten waardoor we opgeslagen vet meer effectief verbranden.

Feit 2 – Koolhydraten kunnen ons helpen ons gewicht op termijn te behouden

Koolhydraten bevatten minder dan de helft van de calorieën zoals vet dat heeft. Als je de inname van vet rijk voedsel zou vervangen met ongeraffineerde koolhydraten, zal je minder calorieën innemen en dus vet verliezen.

Daarnaast is gebleken dat jouw lichaam slechts 3% van het vet makkelijk verbrand (en de rest opslaat voor later gebruik). Terwijl jouw lichaam 23% van de koolhydraten makkelijk verbrand

Fabel 3 – neem geen koolhydraten na een training

Sommige bodybuilders zeggen altijd dat je helemaal geen koolhydraten moet innemen na een training.

Dit komt – volgens hun-  dat de koolhydraten de insuline waarden verhoogd, zodra de glycogeen opslag vol zit. Dit verhoogt vervolgens de vetopslag.

Terwijl dit klopt, de inname van koolhydraten na een training kan ook helpen om de spieren weer te herstellen. Dit zorgt vervolgens weer voor meer calorie verbranding.

De insuline die vrijkomt na het eten van een maaltijd na een training, kan het lichaam helpen om te switchen van een katabolisme (spier verliezende) staat naar een anabolisme (spier groeiende) staat.

Insuline verhoogt daarbij de aanmaak van proteïne en helpt bij de groei van spieren. Dit is in het bijzonder belangrijk als je een hele intense work out hebt gehad. De koolhydraten zullen dan jouw glycogen voorraden aanvullen. Dit zorgt voor meer spiergroei en meer energie

Door meer spiermassa te hebben, zal jouw lichaam ook meer calorieën verbranden.

Feit 3 – ongeraffineerde koolhydraten zijn noodzakelijk na een work- out

Spieren hebben zowel proteïne als ongeraffineerde koolhydraten nodig na een training om de glycogen voorraden aan te vullen en om spieren weer te herstellen.

Uiteraard, als je teveel koolhydraten eet – en dan met name geraffineerde koolhydraten – na een work-out, kan dit negatieve gevolgen hebben.

Daarom raad ik de volgende etenswaren wel aan na een training:

–         Bananen

–         Bruine rijst

–         Appels

–         Chia zaden

–         Donkere groene groenten

Om samen te vatten: Koolhydraten kunnen zowel goed als slecht zijn. Het gaat erom de juiste koolhydraten te kiezen.

Als je wilt afvallen, sluit dan alle geraffineerde koolhydraten uit jouw dieet en eet meer groenten, fruit en andere natuurlijk voedsel.

Bron: One green planet https://www.onegreenplanet.org/natural-health/myths-and-facts-about-carbohydrates-and-your-health/

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.