Even niet werken

Er zijn belangrijkere dingen in het leven
Snel afvallen?

Snel afvallen?

Hier zijn mijn 10 tips om snel gewicht te verliezen

We kennen het allemaal wel. Iedereen wilt wel op een punt in zijn leven graag wel die extra pondjes kwijt. Maar hoe dat aan te pakken blijft de grote vraag….

Wij zelf hebben vaak meer geschommeld in gewicht dan een jojo. Het ene dieet na het andere geprobeerd en vaak met dezelfde resultaten. Eventjes veel verliezen om de zwembandjes daarna zo snel mogelijk weer terug te krijgen

Maar door  proberen en vaak te mislukken heb ik 10 tips gevonden, die ik graag met jullie deel om snel en veilig het gevecht met de kilo’s aan te kunnen gaan:

  1. Stel haalbare doelen

Vaak als ik super gemotiveerd was om weer te gaan sporten, dacht ik bij mezelf: “Volgend jaar ben ik 20 kilo lichter en heb ik een vetpercentage van minder dan 10%”. Met mijn 174 en meer dan 90 kilo schoon op de weegschaal was dat natuurlijk nog een lange weg te gaan.

Kans is dan ook vaak dat gaandeweg de resultaten niet snel genoeg behaald worden en dat je de motivatie verliest.

Wanneer je kleine doelstellingen stelt, dan is de slagingskans groter en de kans dat je volhoudt tot waar je uiteindelijk wilt zijn vele malen groter.

Stel voor jezelf wekelijks doelen, zoals minimaal 5x per week een half uur gewandeld te hebben of elke dag gezond gegeten te hebben. Je zult zien dat de motivatie veel sterker is bij kleine doelen en je veel vaker wat te vieren hebt

  1. Doe geen crash diëten

Een crash dieet is gewoon niet gezond. Weliswaar zorgt het ervoor dat je snel afvalt, maar vaak voel je je moe en uitgeblust. Deze diëten hebben vaak niet de calorie en voedingswaarden die je nodig hebt. Ook kunnen deze diëten je metabolisme afremmen, waardoor het moeilijker wordt in de toekomst om gewicht te verliezen.

Ook kan het zo zijn dat je geen vet verbrandt, maar water gewicht verliest. Het gewicht komt na een paar weken gewoon weer terug.

  1. Begin rustig aan

Zeker aan het begin van een dieet, probeer er langzaam in te komen. Te veel opeens doen kan ervoor zorgen dat je opbrandt en motivatie verliest.

Beter is om langzaam aan gezondere keuzes te maken en zo een steeds gezondere levensstijl kan krijgen

  1. Schrijf op wat je doet

Als je weet welk doel je wilt behalen, schrijf dan wat je doet in een kalender op. Door elke dag bij te houden wat je hebt gedaan aan oefeningen, zal niet alleen je motivatie verhogen.

Maar ook zal het makkelijker gaan om rekening te houden in je dagelijkse schema om te bewegen.

  1. Hoe meer HITT (High- Intensity Interval Training) hoe beter

High Intensity training is bewezen de beste vorm van oefening om veel calorieën te verbranden. Ook omdat na 24 uur na je training, jouw lichaam nog steeds zal moeten bijkomen en cellen moeten herstellen. Dus ook na jouw training is jouw lichaam nog bezig om calorieën te verbranden.

Door de HITT training wordt jouw metabolisme verhoogd en blijft het hoog in vergelijking met trainingen waarbij je een lagere intensiteit moet gebruiken

  1. En als je toch bezig bent met HITT, voeg dan wat gewicht toe

Veel mensen denken dat cardio doen, de enige manier is voor afvallen. Maar meer spier massa zorgt er ook voor dat je metabolisme verhoogt wordt. Ook zorgt de kracht training voor een verhoogde bot dichtheid, worden je pezen en ligamenten versterkt.

Meer spieren zorgt er wel voor dat de weegschaal hoger uitslaat, maar als de kleren beter zitten zou ik mij daar weinig druk over maken

  1. Eet gezond

Een open deur, maar gezond eten is cruciaal voor een beter gewicht. Let erop wat je eet en focus meer op fruit, groenten, noden en zaden. Ook veel water drinken zal je helpen om het gevoel van honger te onderdrukken.

  1. Niet teveel calorieën

Kijk naar wat je nu eet en wat je makkelijk zou kunnen schrappen. Producten met veel suiker of alcohol is het beste proberen te weren uit jouw dieet.

Kijk eens goed naar het eten wat je tussendoor eet (als je niet echt hongerig bent) en of je daar een gezondere keus zou kunnen maken.

Vaak zijn het de tussendoortjes die de meeste calorieën opleveren.

Ook met het avondeten is het raadzaam minder te eten. Een bord moet voldoende zijn, waarvan een kwart mager vlees kan zijn en een kwart aardappels, pasta of rijst. Maar minimaal de helft van het avondeten uit groenten

  1. Wees elke dag actief

Probeer je lichaam elke dag in beweging te krijgen. Elke dag een half uurtje is voldoende. Zorg ervoor dat je in het begin voor een lage intensiteit kiest (zoals wandelen, zwemmen, fietsen, etc)

Maar zodra je fitter wordt, dat je de intensiteit kan opvoeren. Stel regel kan zijn: Als je geen gesprek meer kunt voeren zonder naar adem te happen, dan ben je te snel gegaan

10.Wees niet te streng voor jezelf

Misschien wel de meest belangrijke. Veel mensen vinden het heel erg als ze een dag niet hebben kunnen sporten. Of dat ze een dag naar de snackbar zijn geweest.

Vaak is de teleurstelling dan zo groot dat de motivatie minder wordt en dat men uiteindelijk daarna helemaal stopt.

Maar gun jezelf ook mindere dagen. Het bewijst alleen maar dat je menselijk bent en beloon jezelf dan extra voor wanneer het wel weer lukt om in het ritme te komen.

Dus om samen te vatten…

Ja, uiteraard is het mogelijk om snel gewicht te verliezen. Maar ga niet uit van de snelle oplossingen, maar ga voor de gezonde manier van afvallen, zodat het gewicht er ook af blijft!

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.