Even niet werken

Er zijn belangrijkere dingen in het leven
6 Krachttrainings tips voor beginners

6 Krachttrainings tips voor beginners

Als het zien van het krachthonk je al angst aanjaagt, dan ben je zeker niet alleen.

Veel beginners weten niet hoe te beginnen met krachttraining en zetten dan ook niet door.

Wat jammer is, want krachttraining is een essentieel onderdeel als je fit wilt worden

Meer spieren betekent een hogere metabolische verbranding, waardoor je meer calorieën kwijt raakt gedurende de dag.

Ook zorgt het voor een verlaging van bloeddruk, vermindert je kans op osteoporose en verbetert het je houding en balans.

 

Dus genoeg voordelen om te beginnen met krachttraining!

 

Hier zijn mijn 6 tips om aan de slag te gaan:

  1. Altijd beginnen met cardio

Het is belangrijk om alvast je bloed te laten pompen voordat je begint met krachttraining.

Begin daarom met een 5 minuten warm up van wat lopen of licht rennen of fietsen.

Stretchen is ook altijd goed, als je het beheerst doet. Het zorgt ervoor dat de spieren lekker los zijn om de training goed te starten.

 

  1. Techniek is alles

Zorg ervoor dat je goed weet welke techniek hoort bij een bepaalde oefening.

Een trainer bij de sportschool kan je de juiste technieken laten zien of er zijn talloze fitness apps of op YouTube voorbeelden te vinden hoe een oefening gedaan moet worden.

  1. Weet wat bij je past

Velen denken aan zware dumbells bij gewicht training. Terwijl dit klopt, is het niet de enige optie om wat meer spieren te krijgen.

Je kan ook denken aan bijvoorbeeld weerstand banden, kettlebells, medicine ballen, je eigen lichaamsgewicht, etc.

Probeer een aantal uit en kijk goed wat je prettig vindt. Als je ze goed doet, zijn ze allemaal goed om je spiermassa te verbeteren.

 

  1. Kies het juiste gewicht wat bij je past

Het is vaak moeilijk om het juiste gewicht te kiezen voor een goede krachttraining.

Hierbij gaat het in het begin om wat experimenteren.

Probeer een gewicht te kiezen waar je 12 herhalingen 3 keer kunt volhouden.

Bij de laatste paar herhalingen moeten de spieren die je dan traint extreem moe aanvoelen, maar wel voldoende kracht hebben om de 12x vol te houden (met de juiste techniek uiteraard)

Als dat makkelijk lukt, kan je uiteraard meer gewicht kiezen. Als dat niet makkelijk lukt, kies dan minder gewicht.

 

  1. Daag jezelf uit

Het is belangrijk bij kracht training dat je jezelf uit blijft dagen.

Als jij verveeld bent tijdens een training, zullen je spieren dat ongetwijfeld dat ook zijn.

Als je je verveeld, zoek dan nieuwe oefeningen op om dezelfde spiergroepen te trainen en breng wat afwisseling in jouw trainingsroutine.

 

  1. Rust is net zo belangrijk als trainen

Kracht training zorgt voor kleine scheurtjes in jouw spieren, die – wanneer ze helen– daarna sterker worden dan voorheen.

Gebruikelijk hebben mensen 24 tot 48 uur nodig om te herstellen tussen trainingen, dus gun jezelf ook die tijd.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.