Even niet werken

Er zijn belangrijkere dingen in het leven
De voor- en nadelen van calorieën tellen

De voor- en nadelen van calorieën tellen

Iedereen die met diëten begint, hoort er wel eens over…

Je moet je calorieën tellen om af te vallen

En ik zelf zit ook uren te turen op de verschillende verpakkingen om de grote hoeveelheden calorieën maar te vermijden.

Maar wat zijn calorieën nu eigenlijk?

Technisch gesproken is een calorie een eenheid van warmte, een hoeveelheid die nodig is om 1 gram water met 1 graden te laten stijgen.

Het is alom geaccepteerd dat als je gewicht wilt verliezen, je minder calorieën moet eten. Daarmee dwing je je lichaam om al eerder opgeslagen vet te verbranden (lichaamsvet is ook opgeslagen energie)

Maar betekent dat nu ook dat je ieder stukje voedsel nauwkeurig moet afwegen… niet noodzakelijk

De voordelen van calorieën tellen

Veel mensen hebben baat bij het calorieën tellen als ze willen afvallen. Er zijn hierbij 3 redenen te noemen:

  1. Verhoogt het etensbewustzijn
    Als je nooit nadenkt hoeveel je eet op een dag, is het calorieën tellen een uitstekende manier om meer bewustzijn te creëren. In ons favoriete eten kan soms meer calorieën zitten dan gedacht en een beter bewustzijn kan voorkomen dat we daar teveel van eten
  2. Je krijgt een voedingsdoel
    Calorieën tellen is een meetbaar doel. Je kan dus op basis van het aantal calorieën voor jezelf een plan maken hoeveel voedsel te eten op een dag. Door het doelen stellen kan de hoeveel eten gelimiteerd worden en kan het aangepast worden op wat je op dat moment nodig hebt of per doel om te bereiken.
  3. Het helpt om de hoeveelheid beweging af te stemmen
    Het aantal verbrande calorieën bij te houden tijdens een work out helpt ook bij het eten van de juiste voeding. Je kan daardoor zien hoeveel men wel niet moet sporten om een klein beetje calorieën te verbranden en hoe makkelijk deze er weer aan zit door een ‘slecht’ dieet.Minder eten is dan vaak makkelijker dan meer trainen.

De nadelen van calorieën tellen

Terwijl calorieën tellen voor veel mensen gewoon werkt, het is niet geheel zonder nadelen….

  1. Niet alle calorieën zijn hetzelfde
    Proteïne en koolhydraten bevatten 4 calorieën per gram, alcohol bevat 7 calorieën per gram en vet wel 9 calorieën per gram.
    Hieruit zou je kunnen opmaken dat alle calorieën hetzelfde zijn, maakt niet uit waar ze vandaan komen.Dit is echter niet waar, want het maakt wel degelijk uit hoe de calorieën verwerkt worden in jouw lichaam.

    Verschillend eten hebben verschillende hoeveelheid energie nodig om te verteren, te gebruiken en om weer kwijt te geraken. Al het eten heeft dus een thermisch effect, hiermee bedoel ik dat een percentage van het eten gebruikt zal worden voor de processen in jouw lichaam, zoals verteren.

    Het thermische effect van proteïne is ongeveer tussen de 20 en 35%, voor koolhydraten is het ongeveer van 5 tot 15% en vet is 0 tot 5%. Als je dus bijvoorbeeld 200 calorieën aan proteïne inneemt, is dat heel anders dan 200 calorieën aan vet.

    Wanneer men calorieën telt, neemt men nauwelijks het thermische effect mee. Maar dit kan wel een hoge impact hebben op de hoeveelheid energie die je tot je neemt.

  2. Hoeveel calorieën zijn nu eigenlijk nodig?
    Er zijn verschillende manieren om te berekenen hoeveel calorieën er nodig zijn op een dag. Je leeftijd, hoeveelheid beweging, geslacht, hoeveelheid spiermassa, zullen allen beïnvloeden hoeveel calorieën nodig zijn en dit kan per dag verschillen.Een gemiddelde nemen als uitgangspunt voor de hoeveelheid calorieën kan een richtlijn zijn, maar het kan er ook voor zorgen dat je de ene dag teveel inneemt en de andere dag weer te weinig.
  3. Sport trackers zijn niet altijd nauwkeurig
    Velen gebruiken de calorieën tellen op hun cardio apparaten om de effectiviteit te meten van hun work outs. Helaas zijn deze calorieën tellers niet nauwkeurig en geven vaak een gemiddelde aan.Ook kan de berekening verschillen van fabrikant tot fabrikant, waardoor van apparaat tot apparaat de telling kan verschillen.
  4. Tijdsinvestering
    Als je calorieën wilt tellen, moet je bereidt zijn hier een hoop tijd in te investeren. Tegenwoordig is dit al wel een stuk makkelijker door verschillende apps en online materiaal over wat er in welk eten zit, maar desalniettemin kost het opzoeken en het berekenen een hoop tijd.
  5. Kwaliteit van het eten?
    Wanneer je de focus legt op het tellen van calorieën kan de aandacht jammer genoeg ongemerkt verdwijnen van de kwaliteit van het eten. Als je bijvoorbeeld nog maar 300 calorieën mag op een dag, ben je misschien eerder geneigd een energiereep te nemen dan iets met meer voedingswaarde zoals fruit.Vitaminen, mineralen en vezels zijn net zo belangrijk voor het dieet als de hoeveelheid calorieën.

Dus is het tellen van calorieën aan te raden?

Als je kijkt naar je dagelijkse benodigde voedingswaarden is het tellen van calorieën af te raden. Er zijn teveel variabelen die meetellen.

Maar om het als schatting te gebruiken hoeveel je op een dag mag eten kan enorm nuttig zijn. Het zorgt er immers voor dat je meer bewust met eten bezig bent en vermindert de kans dat je jezelf overeet.

Calorieën tellen kan dus goed zijn voor de bewustwording van eten, maar het is niet nodig om alles wat je eet op een weegschaaltje te leggen. Het is beter om gezonde en verstandige keuzen te maken als het om voeding gaat.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.