Even niet werken

Er zijn belangrijkere dingen in het leven
Afvallen: gezonde alternatieven voor chocolade

Afvallen: gezonde alternatieven voor chocolade

Iedereen heeft een ‘guilty pleasure’… 

Zelf kan ik mijzelf niet inhouden op het moment dat iemand een goed gevuld bord met spare-ribs voor mijn neus zet.

Gelukkig gebeurd dat niet iedere dag, anders zou ik tonnetje rond zijn geweest.

Maar mijn vriendin daarentegen heeft een andere ‘guilty pleasure’.

Chocolade!

En jammer genoeg is chocolade overal en makkelijk te krijgen. Sja, wees dan maar eens sterk genoeg om nee te zeggen.

Zeker wanneer je het druk hebt en niet in je normale routine zit, is het lastig om altijd maar de juiste keuzes te maken.

Dus ik dacht speciaal voor mijn vriendin:

4 Gezonde alternatieven voor chocolade

  1. Cacao poeder

    Cacao poeder is een mix van verschillende substanties dat overblijft wanneer cacao boter wordt gemaakt van cacao bonen. Een eetlepeltje van ongezoete cacao poeder bevat ongeveer 10 calorieën. Daarnaast bevat cacao poeder bijna geen vet, cholesterol of suiker. En omdat het 100% cacao is, zit het vol met antioxidanten

    Cacao poeder kan bijvoorbeeld gemixt worden met amandel of kokosnoot melk voor een heerlijke zelfgemaakte chocolademelk. Of je kan een schep Griekse yoghurt toevoegen om een lekkere smoothie te maken. Je kan als snack ook bijvoorbeeld cacao poeder over amandelen doen met honing.

  2. Cacao nibs

    Cacao nibs is een echte superfood! Het is bijna hetzelfde als de cacao boon zelf, welke is geroosterd en gebroken in kleinere stukjes. Het is eigenlijk een minder verwerkte vorm van cacao. Je kan deze stampen, waardoor je in principe hetzelfde krijgt als cacao poeder, of je kan ze gewoon zo eten (wel lekker mixen met bijvoorbeeld yoghurt of lekker meebakken met brood, koekjes, etc).

    Cacao nibs bevatten bijna geen calorieën, maar bevatten wel veel vezels, mineralen en antioxidanten.

  3. Donkere chocolade (minimaal 70%)

    Niet echt een alternatief, maar wel de meest gezonde versie van chocolade. Een reep met minimaal 70% chocolade bevat allerlei gezonde antioxidanten. Plus, hoe donkerder de chocolade, hoe minder suiker deze zal bevatten.

  4. Fruit

    Als je dan toch trek blijft houden in iets zoets, dan kan je beste grijpen naar een stuk fruit. De meeste fruitsoorten zitten bomvol met vitamine C, antioxidanten, etc. Een lekkere fruitsalade van kersen, aardbeien, blauwe bessen en granaatappel zaadjes, besprenkeld met cacao nibs zorgt voor een heerlijk en gezonde traktatie.

 

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.