Even niet werken

Er zijn belangrijkere dingen in het leven
Het beste fitness schema

Het beste fitness schema

Wat is het beste fitness schema?

Net zoals er geen magische pil is die er voor zorgt dat je in een keer het lichaam van je dromen krijgt, is er helaas ook geen een magische work out die ervoor zorgt dat je vet verbrandt en spieren opbouwt.

Het beste is om een fitness schema te kiezen, die het meest bij jouw levensstijl en energie niveau past.

Neem hierbij alle afspraken die jouw agenda in beslag nemen, zoals werk, school, familie, etc. Kijk welke openingen je nog hebt in je agenda en schrijf dan je trainingen in de gaten die het best passen. Wanner je dit gedaan hebt, beschouw deze afspraken dan ook als belangrijke vergaderingen of bijeenkomsten die je met jezelf niet mag missen.

Hoe meer deze trainingen passen in jouw dagelijkse routine, hoe minder kans je hebt dat je trainingen zult overslaan.

Wat je uiteindelijk sneller tot jouw doel zult brengen.

In de ideale situatie zou je 3 total body kracht training sessies per week moeten inplannen. Het mooiste is dan om de dag, zodat je je lichaam ook wat rust kunt geven om bij te komen (bijvoorbeeld maandag, woensdag, vrijdag). Cardio zou ik aanraden op de dagen tussen de kracht trainingen door. 

Hieronder volgen wat voorbeeld schema’s hoe je jouw trainingsschema zou kunnen opzetten (rekening houdend met de eigen situatie en beschikbare tijd).

Fitness schema 1: 3 dagen in de week in de ochtend of in avond 
Maandag: Krachttraining*
Dinsdag: Vrij
Woensdag: Krachttraining
Donderdag: Vrij
Vrijdag: Krachttraining
Zaterdag: Vrij
Zondag: Vrij

*De krachttraining zou ongeveer een uurtje moeten duren (inclusief warming up en cooling down). Wanneer je ook cardio zou willen doen, kan je het beste – na de warming ip- 30-40 minuten krachttraining doen en eindigen met de gewenste cardio training. Afhankelijk van de eigen doelstellingen en fitness niveau, zou de cardio met gelijk tempo gedaan kunnen worden of interval training. 

Fitness schema 2: 3 dagen in de week in de ochtend of in avond 
Maandag: Krachttraining in de ochtend en cardio in de avond
Dinsdag: Vrij
Woensdag: Krachttraining in de ochtend en cardio in de avond
Donderdag: Vrij
Vrijdag:Krachttraining in de ochtend en cardio in de avond
Zaterdag: Vrij
Zondag: Vrij

Opmerking: Je kan uiteraard wanneer je krachttraining of cardio doet vrij inwisselen me de ochtend of avond

Fitness schema 3: 5 dagen in de week met alleen de ochtend of de avond trainingen
Maandag: Krachttraining
Dinsdag: Cardio
Woensdag: Krachttraining
Donderdag: Dinsdag: Cardio
Vrijdag:Krachttraining
Zaterdag: Vrij
Zondag: Vrij

Fitness schema 4: 6 dagen in de week met alleen de ochtend of de avond trainingen
Maandag: Krachttraining
Dinsdag: Cardio
Woensdag: Krachttraining
Donderdag: Dinsdag: Cardio
Vrijdag:Krachttraining
Zaterdag: Cardio*
Zondag: Vrij

*Als je er voor kiest om interval training te doen op Dinsdag of Donderdag, zou ik aanraden om een lage tot gemiddelde intensiteit te kiezen.

Fitness schema 5: 6 dagen in de week met ochtend of avond trainingen
Maandag: Krachttraining in de avond
Dinsdag: Cardio in de ochtend
Woensdag: Krachttraining in de avond
Donderdag: Dinsdag: Cardio in de ochtend
Vrijdag:Krachttraining in de avond
Zaterdag: Cardio in de ochtend
Zondag: Vrij

Opmerking: je kan uiteraard de tijdstippen van je trainingen uitwisselen 

Hopelijk geven deze fitness schema’s een eerste houvast om jouw trainingen in te vullen en jouw doelen te bereiken.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.