Even niet werken

Er zijn belangrijkere dingen in het leven
7 manieren om jezelf weer te motiveren

7 manieren om jezelf weer te motiveren

Het is weer eens zover…

Na een aantal weken prima gesport en gediët te hebben, vind ik mezelf opeens weer op de bank met mijn favoriete serie en een veels te snel leeg gegane zak chips.
En als dit nu eenmalig zou gebeuren, zou het allemaal nog meevallen.

Maar helaas zit ik nu al weer een aantal weken in hetzelfde ritme. Jezelf voornemend dat je morgen weer die hard gaat beginnen met sporten en diëten.

En als je de laatste zak koekjes op hebt, je ook zeker niet meer gaat halen bij de supermarkt.

Alleen om jezelf weer verleidt te vinden in de snoepsectie van de Albert Heijn.

Jammer dat het vaak zo gaat met afvallen. 7 goede weken, gevolgd door 7 slechte ‘balans’ weken.

Ook het bloggen is erbij in geschoten, maar dat ik nu weer zit te schrijven geeft een mens hoop.

Ik dacht daarom om de 7 manieren op te schrijven om weer gemotiveerd te raken om te sporten.

En hopelijk kan ik dan morgen.. – nee, vandaag – 🙂 nog zeggen dat ik het goede voorbeeld heb gegeven en dat ik ben geweest:

  1. Trek alvast je sport kleren aan
    Niet nadenken, gewoon omkleden. De kans dat je gewoon weer op de bank ploft als je bent omgekleed is een stuk minder dan wanneer je gewoon je spijkerbroek aanhoudt. Draag bij voorkeur iets waar je je goed in voelt.
  2. Schrijf op hoe je je voelt na een workout
    Wanneer je weinig motivatie hebt is het goed om jezelf te herinneren hoe je je voelde de laatste keer dat je gesport hebt. Terug lezend en denkend aan dat gevoel, kan de motivatie om nu ook weer te gaan aanwakkeren.
  3. Varieer
    Probeer af te wisselen in je workouts. Je kan een lekker stuk gaan rijden, een goede ab workout doen of gaan fietsen. Hoe meer variatie, hoe minder je de kans krijgt dat je een training saai gaat vinden en dat je motivatie minder wordt.
  4. Schrijf je workouts op in je agenda
    Ga met je trainingen hetzelfde om als met belangrijke vergaderingen op het werk. Maak in je agenda de afspraak met jezelf dat je gaat sporten. Stel als het kan een notificatie in op je telefoon om je aan deze afspraak met jezelf te herinneren.
  5. Omring jezelf met motivatie
    Probeer jezelf te omgeven met mensen die je motiveren, die je helpen om je doelen te bereiken. Ook kan je inspirerende quotes of teksten die motiveren plaatsen op plekken waar je vaak kijkt. Bijvoorbeeld op het bureau of de koelkast. Bij de spiegel is ook een goede plek. Op die manier kan je iedere dag beginnen met het lezen van jouw motiverende teksten.
  6. Neem deel aan groepslessen
    Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Zeker als het aankomt op trainingen, is het sporten in een groep de beste motivatie. Je zegt immers makkelijker een afspraak met jezelf af dan met je vrienden. Ook is wat vriendschappelijke competitie onderling een goede remedie om jezelf wat meer uit te dagen (ook op de dagen dat je wat minder zin hebt)
  7. Stop met rotzooi eten
    Wanneer je veel rotzooi eet (en met rotzooi bedoel ik eten met een hoge concentratie suikers of anderszins ongezond voedsel), zorg je ervoor dat je weinig energie hebt. Dit soort eten maakt je lui, moe, ongemotiveerd en chagerijnig. Daarnaast heb je geen progressie van je trainingen als je ongezond blijft eten (wat ook weinig motiveert).

Al met al is motivatie net als het trainen van je spieren. Je moet het blijven voeden, anders vermindert het. En iedereen – ook de meest verslaafde sporters- hebben wel eens mindere periodes.

Dus ik ga zo mijn hardloopschoenen aantrekken en een goed rondje maken 🙂

 

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.